PROJEKT
INKLUDERANDE ARBETSPLATS (01.01.2024-31.03.2026)
Om projektet
Företagen i Jakobstadsregionen är precis som i många andra regioner i Finland i akut behov av arbetskraft, men deras processer och organisationskulturer är inte anpassade för att anställa och hålla kvar internationell arbetskraft. I projektet Inkluderande arbetsplats tangeras utmaningarna kring anställning av internationell arbetskraft. Huvudfokuset ligger dock främst på att påverka företagens beredskap att ta mer ansvar för hur den internationella arbetskraftens inkluderas och trivs på arbetsplatsen samt att påverka företagens intresse att ta en större roll för den internationella arbetstagarens fritid och trivsel på orten. Projektets parter yrkeshögskolan Centria, Bildningsalliansen samt Kredu har drivit och deltagit i olika satsningar och projekt som rör temat internationell arbetskraft. Genom det här projektet lyfter man fram också den fria bildningens potential och roll som lågtröskelaktör i inklusionsfrågor i arbetslivet. Mycket har redan gjorts, men man har konstaterat att det fortfarande finns en flaskhals i beredskapen hos företag att anställa och inkludera internationell arbetskraft och att det behövs åtgärder på bred front för att rå på det här problemet.
​
Projektets målsättning
Målet i projektet är att utveckla konkreta processer för att så många arbetsgivare som möjligt skall kunna utveckla sin arbetsplats till en inkluderande plats för många och att det här skall avhjälpa företagens kompetensbrist. Projektet samarbetar med en grupp företag i Jakobstadsregionen som piloter för att hitta modeller för att internationell arbetskraft skall trivas i företagen och i regionen. Projektet strävar till att företagen får tillräckligt med kompetenta arbetssökanden genom vidgade vyer och man ser potentialen i den internationella arbetskraften, att människor med olika bakgrund känner sig välkomna och inkluderade i regionens företag, trivs och stannar på arbetsplatsen samt att både arbetstagaren och hens ev. familj börjar trivas på orten, rotar sig och stannar kvar. Förutom företagen som fungerar som pilotfall i projektet är målet att nå en stor grupp av regionens företag med information.
Projektets resultat sprids brett genom projektparternas och deras samarbetsparters nätverk med målet att nå ut nationellt till gagn för andra regioner i Finland som kämpar med samma utmaningar.
​
Projektparter
Yrkeshögskolan Centria (projektägare), Bildningsalliansen och Kredu - Kristliga folkhögskolan i Nykarleby
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
FLINK (24.10.2022-22.06.2023)
FLINK står för “Flexibelt och individanpassat lärande på Kredu”. Projektet finansieras av Svenska folkskolans vänner (SFV). Projektet har sin start i ett tidigare Erasmus+ projekt. I den nuvarande undervisningsformen tillgodoses inte den studerandes individuella språknivå och -behov tillräckligt. Vi vill därför organisera undervisningen, så att lärarna bättre kan stöda och möta den studerandes individuella behov. I projektet strävar vi till att göra undervisningen mer flexibel och lättillgänglig på olika nivåer.
​Erasmus+ projektet “Communities of Open Learning in Adult Education”, CoOL (1.11.2020 - 31.5.2023)
Ett projekt finansierat av EUs Erasmus+-program för vuxenutbildning. I projektet deltog vuxenutbildningsorganisationer från Sverige, Belgien, Spanien och Slovenien.
Målet med projektet var att dela goda erfarenheter av språkundervisning för vuxna samt erbjuda lärare och organisationer fortbildning i hur man kan öppna upp lärmiljöer och göra dem mera fokuserade på den studerande i en s.k. Open Class.
Språkhoppet 2.0 – Kieliloikka 2.0
(1.9.2020- 30.06.2022)
Skolan blev beviljade en fortsättning på vårt pilotprojekt tillsammans med Kokkotyö-stiftelsen - arbetsverkstaden Retro i Jakobstad. Utbildningsstyrelsen finansierar projektet med studiesedelunderstöd för att stärka sysselsättnings- och arbetsmöjligheter. Projektets målsättning är att stärka de grundläggande färdigheterna, öka den digitala kompetensen, förstärka den sociala kompetensen samt vid behov ge baskunskaper kring entreprenörskap. Projektets målsättning är att genom individuell handledning förstärka den studerandes självförmåga (self efficacy) att aktivt arbeta för sin egen sysselsättning och att arbeta för ett aktivt medborgarskap. Språkhoppet 2.0 tar modellen i Språkhoppet till nästa nivå.
Integration och entreprenörskap
(1.9.2017- 31.12.2020)
Kredu deltog i det treåriga projektet tillsammans med Bildningsalliansen, Yrkeshögskolan Novia och Yrkeshögskolan Centria. Projektet finansierades via NTM-centralen i Mellersta Finland med medel ur Europeiska socialfonden ESF.
Projektet utvecklade undervisningskoncept och -material kring entreprenörskap för den fria bildningens integrationsutbildningar, bl.a. en Handbok och lektionsplanering kring entreprenörskap och Företagarens videoguide (https://www.youtube.com/channel/UCKeGpWIhVFfetRydAwvU66Q/videos).
Språkhoppet – Kieliloikka
(1.2.2019- 31.12.2020)
Ett med studiesedelunderstöd från Utbildningsstyrelsen finansierat samprojekt med arbetsverkstaden Retro (Kokkotyö-stiftelsen) i Jakobstad. Skolan var huvudaktör.
​
Projektets syfte var att förstärka långtidsarbetslösa invandrares språkkompetens i svenska resp. finska och att öka deras samhälls- och arbetslivskompetens. En modell för att förbättra målgruppens möjligheter att komma ut i arbetslivet och därigenom inkluderas i samhället.
SOSPEVA
(1.6.2018- 30.6.2020)
Ett projekt som förverkligas gemensamt med andra folkhögskolor, studiecentraler och expertorganisationer.
Målsättningen är att stöda en holistisk integration och inklusion samt stöda individens sysselsättningsmöjligheter och medborgarskap i det finländska samhället. I projektet skapas arbetsmetoder och konkreta verktyg för en holistisk handledning av nyanlända inom den fria bildningen.